توسعه خودروهای الکتریکی در چین، این کشور را به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان جلوه داده است، جایی که ژاپن در بحران خود قرار گرفته و برخی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی این کشور به توسعه خودروهای هیبریدی تمایل دارند.
آمارهای منتشر شده نشان میدهد که در ماه اول سال 2024، چین به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در سطح جهان ظاهر شده است. تمرکز این کشور بر تولید خودروهای الکتریکی نه تنها باعث پیشرفت در داخل بازار چین میشود بلکه در رقابت جهانی نیز به پیش میرود. به عنوان مثال، شرکتهای چینی مانند بیوایدی و جیلی در تولید خودروهای الکتریکی جدید و نوآورانه به اوج رسیدهاند.
دادههای منتشر شده توسط انجمن خودروسازان ژاپن نشان میدهد که صادرات اتومبیل، کامیون و اتوبوس این کشور در سال گذشته با افزایش 16 درصدی به 4.42 میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که خودروسازان چینی به تعداد 50 هزار دستگاه بیشتر از ماه گذشته صادرات خودرو داشتهاند. این تغییر در ترتیب جهانی صادرات خودرو تاکنون برای چین به اثبات رسیده است.
گمرک چین همچنین اطلاعاتی اعلام کرده است که نشاندهنده صادرات 5.22 میلیون دستگاه خودرو از چین به دیگر نقاط جهان در سال 2023 است. این افزایش 57 درصدی نسبت به سال 2022، نشان از رشد قابلتوجهی در تولید و صادرات خودروهای چینی دارد. از هر سه دستگاه خودرو صادراتی چینی، یک دستگاه از نوع الکتریکی بوده است.
تفاوت استراتژی خودروسازان ژاپنی نیز در توسعه خودروهای الکتریکی مشهود است. شرکتهایی چون تویوتا و نیسان، به توسعه خودروهای هیبریدی تمرکز کردهاند و در این زمینه بیشترین پیشرفت را کسب کردهاند. با این حال، تویوتا با اعلام اراده برای تولید 1.5 میلیون خودرو الکتریکی سالیانه تا سال 2026 و 3.5 میلیون خودرو الکتریکی تا سال 2030، نشان داده است که به تدریج در حوزه الکتریکی نیز فعالیت خواهد کرد.
همچنین، اتحادیه اروپا در حال بررسی یارانههای دولتی چین به تحقیقاتی است که میتواند منجر به اعمال تعرفههای وارداتی از سوی اتحادیه اروپا شود. با این تحولات، چین به دنبال اجرای استراتژی مشابه ژاپنیها در دهه 1980 برای توسعه خطوط تولید خود در خارج از کشور میباشد. این اقدامات ممکن است تا به موفقیت چین در افزایش تولید خودروهای الکتریکی و کسب سهم بیشتر در بازار جهانی منجر شود.