از سال ۱۳۹۸ و با آغاز تحریمهای اقتصادی، تولید خودرو در کشور با نوساناتی همراه بوده است. با وجود افزایش قیمتها در برخی سالها، تولیدکنندگان خودروی داخلی هنوز به سطح تولید پایدار نرسیدهاند.
افزایش قیمت خودرو در پنج سال اخیر
طی سالهای گذشته، خودروسازان همواره به دنبال افزایش قیمت محصولات خود بودهاند و نهادهای نظارتی نیز به مرور مجوزهای لازم را صادر کردهاند. در پنج سال گذشته، قیمت خودروهای داخلی مانند سمند و پژو پارس به طرز چشمگیری افزایش یافته است. برای مثال، قیمت سمند در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود، در حالی که امروز برای خرید سورن پلاس باید حدود ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید. این افزایش قیمت نشان میدهد که خودروهای داخلی در این دوره ۴ تا ۵ برابر گرانتر شدهاند.
چالشهای تولید: کمبود ارز و قطعات
با وجود افزایش قیمت خودرو، تولیدکنندگان نتوانستهاند به موفقیت لازم در بخش تولید دست یابند. اصلیترین دلیل این موضوع کمبود ارز است. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، امسال هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده و ارزهای سال گذشته نیز با تأخیر زیادی به دست آنها رسیده است.
دستورالعملهای وزارت صمت و فشار بر خودروسازان
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، از تصمیمات وزارت صمت نیز انتقاد کرده است. به گفته او، برای تولید خودروهای سواری متوسط، ۱۵۰۰۰ دلار ارز نیاز است، اما وزارت صمت تنها ۹۵۰۰ دلار برای CKD این خودروها اختصاص داده است. همچنین، خودروسازان موظف شدهاند که طی یک سال، قطعات وارداتی خودروها را داخلیسازی کنند.
تأثیر مشکلات تأمین ارز و قطعی برق بر تولید خودرو
کمبود ارز برای خرید قطعات خودروهای سبک و سنگین باعث شده تولید خودرو در پنج ماه نخست امسال کاهش یابد. علاوه بر این، قطعیهای مکرر برق در تابستان نیز تولید خودروسازان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. این دو عامل به طور همزمان، کاهش قابل توجه تولید خودرو در کشور را به همراه داشتهاند.