گزارش ایسپا: کاستی دولت در ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی

239
0
کاستی دولت در ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گزارشی منتشر کرده است که به ناکامی دولت در ترغیب مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره دارد. این گزارش نشان می‌دهد که علیرغم تدابیر تشویقی دولت برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، میزان استفاده از آنها از اسفند سال گذشته تاکنون تغییر چندانی نکرده است.

به طبق گزارش، 46.5 درصد از جمعیت از پلتفرم اینستاگرام برای ارتباط و اشتراک‌گذاری استفاده می‌کنند. همچنین، 35.3 درصد از افراد از واتس‌آپ، 34.6 درصد از تلگرام، 25.2 درصد از ایتا، 24.1 درصد از روبیکا و 8.7 درصد از بله به‌عنوان پلتفرم مورد استفاده خود اعلام کرده‌اند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، نشان می‌دهد که میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام، با توجه به وضعیت اینترنتی در چند سال اخیر در کشور، نوسانات زیادی داشته است. به‌عنوان مثال، استفاده از واتس‌آپ که در خرداد 1401 به 71.1 درصد رسیده بود، در دی ماه 1402 به 35.3 درصد کاهش یافته است.

گزارش همچنین نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی داخلی مانند روبیکا و ایتا از اسفند 1401 تا کنون نوسانات و تغییرات چشمگیری نداشته‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، تبلیغات و حمایت‌های زیادی برای پیام‌رسان‌های داخلی از سوی دولت انجام شده‌است.

نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که تفاوت‌های معناداری در استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بر اساس جنسیت، گروه سنی و وضعیت تحصیلی مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، 47.1 درصد از مردان از اینستاگرام استفاده می‌کنند در حالی که این نسبت برای زنان 45.8 درصد است. همچنین، جوانان (18 تا 29 سال) با 68.2 درصد بیشترین نسبت استفاده از اینستاگرام را دارند.

گزارش نشان می‌دهد که در حالی که لایحه بودجه 1403 مالیات کسب‌وکارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی داخلی را معاف کرده است تا افراد را به استفاده از آنها ترغیب کند، این تدابیر به‌طور کلی کارآیی مورد انتظار را نداشته و بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند مالیات‌های خود را پرداخت کرده و کاربران همچنان به سمت پلتفرم‌های خارجی متمایل‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *