با استفاده از سیستم هوش مصنوعی، متروی لندن اکنون قادر است حرکات و رفتارهای مسافران را مورد بررسی قرار دهد و در موارد جنایی یا موقعیتهای ناامن هشدار ارائه دهد.
طبق اسناد بهدست آمده توسط WIRED، از اکتبر ۲۰۲۲ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت حمل و نقل لندن (TFL) ۱۱ الگوریتم مختلف را در ایستگاه متروی “ویلسدن گرین” آزمایش کرد که در زمانهای قبل از شیوع کرونا، روزانه بیش از ۲۵ هزار مسافر را پذیرایی میکرد.
در این آزمایش، از یک سیستم هوش مصنوعی بههمراه دوربینهای مداربسته استفاده شد که میتوانست حرکات و رفتارهای مسافران را بررسی کند. این سیستم توانست بیش از ۴۴ هزار هشدار تولید کند، که ۱۹ هزار مورد از آنها به کارکنان ایستگاه ارسال شد.
همچنین، اسناد نشان میدهد که این سیستم میتواند مواردی مانند حمل ویلچر، کالسکه، ورود به مناطق ممنوعه یا حتی قرارگیری در لبه سکو را شناسایی کند. با این حال، هنگام آزمایش، سیستم هوش مصنوعی در برخی موارد اشتباه کرده است، بهطور مثال برخی از کودکانی که همراه والدین خود بودند را بهعنوان افرادی که هزینه سفر را پرداخت نکردهاند، شناسایی کرده است.
کارشناسان حوزه حریم خصوصی نیز نگرانیهای خود را ابراز کردهاند، اما «مندی مک گرگور»، رئیس سیاست و ایمنی جامعه TFL، تأکید دارد که تحلیل دادهها همچنان ادامه دارد و هیچ دلیلی برای سوگیری در اطلاعات موجود نیست. همچنین، هیچ نشانهای از استفاده از این سیستم در ایستگاهها وجود نداشته است.