تویوتا با ساخت 10 نمونه اولیه سلول سوختی (FCEV) از هایلوکس در بریتانیا، به دنبال ارتقای فناوریهای هیدروژنی خود است. این پیکاپ نوآورانه اکنون وارد مرحله نمایشی شده است، جایی که عملکرد و کارایی سلولهای سوختی هیدروژنی آن مورد ارزیابی قرار میگیرد. با بهرهگیری از پیشرانه تأمین شده از مدل میرای، هایلوکس هیدروژنی توانایی پیمودن مسافتی تا 600 کیلومتر بدون آلایندگی و نیاز به شبکه شارژ برقی را دارد.
مراحل توسعه و آزمایش
این پروژه در دسامبر 2022 رونمایی شد و نمونه اولیه آن در سپتامبر 2023 به نمایش درآمد. از 10 نمونه اولیه ساختهشده در دربی انگلستان، پنج نسخه تحت آزمایشهای میدانی قرار میگیرند و پنج نمونه دیگر برای نمایش به مشتریان و رسانهها، از جمله در بازیهای المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس، آماده شدهاند.
جزئیات فنی هایلوکس هیدروژنی
هایلوکس سلول سوختی از نظر ظاهری شبیه به مدل معمولی است و طول آن همچنان ۵.۳۲ متر است. با این حال، تغییرات بنیادی در داخل این خودرو به چشم میخورد؛ موتور دیزلی قدیمی جای خود را به یک پیشرانه پاکتر و پیچیدهتر داده است.
این خودرو دارای سه مخزن هیدروژن با فشار بالا و ظرفیت کلی ۷.۸ کیلوگرم است که در شاسی نردبانی آن ادغام شدهاند. همچنین یک پشته سلول سوختی الکترولیت پلیمری 330 سلولی زیر کاپوت قرار دارد که انرژی تولیدی را در یک باتری لیتیوم یونی ذخیره میکند. یک موتور الکتریکی با توان 180 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد. تویوتا ادعا میکند این پیشرانه سبکوزن، ظرفیت بارگیری و بکسل بیشتری نسبت به پیکاپهای تمام برقی سنگینتر فراهم میکند و برد بیشتری نیز ارائه میدهد.
آینده فناوری سلول سوختی تویوتا
تویوتا در حال تحقیق و توسعه بر روی پشتههای سلول سوختی مقیاسپذیر و مخازن هیدروژن با اشکال مختلف است تا سازگاری با انواع مختلف خودروها را بهبود بخشد. نسل سوم فناوری پیل سوختی این شرکت، که قرار است تا سال 2026 یا 2027 در مدلهای تولیدی به کار گرفته شود، با پیشرفتهای تکنولوژیکی و افزایش حجم تولید، برد حرکتی را تا 20 درصد افزایش داده و هزینهها را حدود 30 درصد کاهش میدهد.
رویکرد چندمسیره تویوتا
پیشرانههای سلول سوختی بخشی از استراتژی چندمسیره تویوتا شامل خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی، خودروهای برقی مجهز به باتری و مدلهای درونسوز با سوخت الکترونیکی (e-fuel) هستند. تویوتا پیشبینی میکند که اروپا تا سال 2030 به یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای سلول سوختی هیدروژنی تبدیل شود.
نتیجهگیری
هایلوکس هیدروژنی تویوتا نه تنها یک گام بزرگ به سوی خودروهای پاکتر و کارآمدتر است، بلکه نشاندهنده تعهد این شرکت به نوآوری و پایداری در صنعت خودروسازی است. با برد 600 کیلومتری و فناوریهای پیشرفته، این خودرو میتواند به یکی از پیشگامان بازار خودروهای سلول سوختی تبدیل شود.