اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را افزایش میدهد

22
0
اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را افزایش میدهد

در تاریخ 12 ژوئن 2024، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را افزایش می‌دهد. این تصمیم پس از ماه‌ها بحث و گفتگو اتخاذ شد. مقامات اروپایی، از جمله اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا، از این که خودروهای برقی چینی به طور متوسط 20 درصد ارزان‌تر از همتایان اروپایی خود هستند، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

موضع خودروسازان اروپایی

جالب اینجاست که مدیران ارشد خودروسازان اروپایی با این تصمیم موافق نیستند. اولا کالنیوس، رئیس مرسدس بنز، تأکید کرده که اروپایی‌ها باید به صورت منصفانه با شرکت‌های چینی رقابت کنند تا کسب‌وکارشان در چین به خطر نیفتد.

جزئیات تعرفه‌های جدید

کمیسیون اروپا اعلام کرده که تعرفه‌های جدید بر محصولات خودروسازان چینی معروف مانند بی‌وای‌دی، جیلی و سایک اعمال خواهد شد. تعرفه برای بی‌وای‌دی 17.4 درصد، برای جیلی 20 درصد و برای سایک، شریک فولکس واگن، به 38.1 درصد افزایش می‌یابد. سایر شرکت‌هایی که خودروهای برقی را از چین به اتحادیه اروپا وارد می‌کنند، باید 21 درصد مالیات بپردازند. این شامل بی‌ام‌و و تسلا نیز می‌شود که علاوه بر کارخانه گیگافکتوری آلمان (نزدیک برلین)، محصولات خود را در چین تولید می‌کنند. مالیات خودروهای برقی وارداتی از چین قبلاً از 10 درصد فراتر نمی‌رفت. کارشناسان می‌گویند که مالیات اعلام‌شده بالاتر از نرخ‌های مورد انتظار است. اتحادیه اروپا در این زمینه از آمریکا و ترکیه پیروی می‌کند که اخیراً تعرفه‌های 100 و 40 درصدی بر خودروهای برقی چینی اعمال کرده‌اند.

پاسخ دولت چین به تعرفه‌های اروپایی

دولت چین فوراً به این بیانیه پاسخ داد و اتحادیه اروپا را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرد. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: “چین تمام اقدامات لازم برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی را انجام خواهد داد. اتحادیه اروپا قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده گرفته و از مقاومت تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا چشم‌پوشی کرده است.”

چین این اقدام را یک حرکت محافظه‌کارانه با هدف از بین بردن رقابت منصفانه می‌داند و تاکید دارد که تعرفه‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر توسعه شرکت‌های چینی خواهند داشت. شرکت نیو نیز با افزایش تعرفه‌ها مخالفت کرده و امیدوار است که اتحادیه اروپا و چین در نهایت به توافق برسند. نیو تاکید کرده که به تعهدات خود در بازار اروپا پایبند خواهد بود.

این تصمیم اتحادیه اروپا می‌تواند عواقبی برای خود این اتحادیه نیز داشته باشد. چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است و برای خودروسازان اروپایی اهمیت زیادی دارد. شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، پورشه، آئودی و مرسدس بنز به شدت به بازار چین وابسته هستند. فولکس واگن نیز تقریباً 50 درصد از خودروهای خود را در چین می‌فروشد و بسیاری از محصولاتش را در این کشور مونتاژ می‌کند.

نتیجه‌ گیری

تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی، پیامدهای گسترده‌ای برای هر دو طرف خواهد داشت. در حالی که اتحادیه اروپا به دنبال حفاظت از صنایع خود است، چین نیز با اقدامات تلافی‌جویانه پاسخ خواهد داد. این تغییرات نشان‌دهنده پیچیدگی‌های رقابت جهانی در صنعت خودرو و تأثیر سیاست‌های تجاری بر بازارهای بین‌المللی است.

مهناز دل منش
نوشته شده توسط

مهناز دل منش

عکاس و علاقه مند هستم به اخبار روز تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *