پژوهشی جدید از شرکت مشاوره مدیریت «Alix Partners» نشان میدهد که تا سال 2030، خودروهای چینی یکسوم بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهند داد. این رشد چشمگیر به دلیل هزینه پایین ساخت خودروهای چینی در مقایسه با رقبای اروپایی و آمریکایی آنهاست.
مزیتهای تولید خودروهای چینی
بر اساس ارزیابی Alix Partners، خودروسازان چینی در مقایسه با همتایان اروپایی و آمریکایی خود، حاشیه سود کمتری در نظر میگیرند که این امر منجر به افزایش تیراژ تولید آنها میشود. هزینههای تولید پایین به خودروسازان چینی امکان میدهد تا فرآیندهای توسعه را سریعتر طی کنند. این توسعه سریع، همراه با قیمت پایین و تیراژ بالای تولید، خودروسازان اروپایی، کرهای و ژاپنی را در موقعیت دشواری قرار داده است.
رقابت در بازار خودروهای الکتریکی
خودروسازان چینی برای تولید خودروهای الکتریکی، حدود یکسوم هزینه کمتری نسبت به خودروسازان اروپایی میپردازند. علاوه بر این، زمان مورد نیاز برای تولید خودروهای چینی نیز کمتر است. به عبارت دیگر، خودروسازان چینی در مدت مشابه، تعداد بیشتری خودرو به بازار عرضه میکنند. برای رقابت با رقبای خود، خودروسازان چینی از سیاست قیمتگذاری تهاجمی استفاده میکنند و سود خود را کاهش میدهند تا محصولاتشان را با قیمت کمتری به دست مشتریان برسانند. این رویکرد در محصولات دیجیتال تولید چین نیز مشاهده شده است.
تفاوت سودآوری خودروسازان چینی و اروپایی
مطالعه Alix Partners نشان میدهد که خودروسازان اروپایی بابت فروش محصولات خود حدود ۱۵ درصد سود از مشتریان دریافت میکنند، در حالی که سود خودروسازان چینی از فروش خودرو به مشتریان، تنها ۷.۱ درصد است.
اقدامات اروپا برای مقابله با تسلط خودروهای چینی
قانونگذاران اروپایی برای جبران این تفاوت و حمایت از خودروسازان داخلی، تعرفه واردات خودروهای چینی به اتحادیه اروپا را افزایش دادهاند. این اقدام منجر به کاهش واردات خودروهای چینی در کوتاهمدت خواهد شد. با این حال، خودروسازان چینی برای دور زدن این قوانین تعرفهای، سایتهای تولیدی خود را در اتحادیه اروپا راهاندازی کردهاند.
پیشبینی سهم بازار خودروهای برقی در اروپا
تحلیلگران اقتصادی و صنعتی اروپا پیشبینی میکنند که سهم بازار خودروهای برقی جدید در اروپا از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۴، به ۴۵ درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. بیشک، خودروهای چینی سهم قابل توجهی از این رشد چشمگیر خواهند داشت.