ایتالیا به منظور ارتقاء مهارتهای فناوری اطلاعات (IT) در بین دانشآموزان، تصمیم گرفته است از هوش مصنوعی در سیستم آموزشی خود بهره ببرد. به گزارش رویترز، دولت ایتالیا به رهبری جورجا ملونی قصد دارد با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، شکاف دیجیتالی این کشور با سایر اعضای اتحادیه اروپا را کاهش دهد و دانشآموزان ایتالیایی را برای آینده دیجیتال آماده کند.
آزمایش هوش مصنوعی در مدارس
جوزپه والدیتارا، وزیر آموزشوپرورش ایتالیا، در آغاز سال تحصیلی اعلام کرد که در یک پروژه آزمایشی، نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ۱۵ کلاس درس در ۴ منطقه مختلف ایتالیا مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. در صورت موفقیت این طرح، برنامههای هوش مصنوعی به سایر مدارس کشور نیز تعمیم داده خواهد شد.
هوش مصنوعی به عنوان دستیار آموزشی
وزیر آموزشوپرورش توضیح داد که ابزارهای هوش مصنوعی روی تبلتها و کامپیوترهای موجود در کلاسها به عنوان “دستیاران مجازی” عمل خواهند کرد. این ابزارها به دانشآموزان کمک میکنند تا فرآیند یادگیری را سادهتر کنند و به معلمان نیز در یافتن روشهای آموزشی مناسبتر یاری میرسانند.
نیاز به بهبود مهارتهای دیجیتال در ایتالیا
براساس دادههای یورواستات، آژانس آماری اتحادیه اروپا، ایتالیا یکی از پایینترین رتبهها در مهارتهای دیجیتال پایه را در بین ۲۷ کشور عضو این اتحادیه دارد. تنها کشورهای لتونی، لهستان، بلغارستان و رومانی عملکرد ضعیفتری در این حوزه داشتهاند.
نتیجهگیری
با بهرهگیری از هوش مصنوعی در مدارس، ایتالیا به دنبال بهبود مهارتهای دیجیتال دانشآموزان و جبران فاصله خود با کشورهای پیشرفتهتر اروپایی است. این اقدام نه تنها به آمادهسازی نسل آینده برای تحولات دیجیتال کمک میکند، بلکه به تقویت نظام آموزشی و رقابتپذیری کشور در عصر فناوری منجر خواهد شد.